Założenia wychowawczo-dydaktyczne na miesiąc maj:
- poznanie pojęć ekolog, ekologia, wdrażanie do dbania o najbliższe otoczenie, ekologiczną postawę na co dzień, wprowadzenie pojęć: sortowanie śmieci, wysypisko, śmieciarka, recykling, poznanie zasad dotyczących segregacji śmieci: kolorów śmietników i surowców,
- nabycie wiedzy o odnawialnych źródłach energii, doskonalenie umiejętności przeliczania, porównywania oraz dokonywania innych czynności matematycznych, kształtowanie postawy przyjaznej przyrodzie
- poznanie sposobów oszczędzania wody, kształtowanie poczucia rytmu i formy, ćwiczenie orientacji w przestrzeni, rozwijanie poczucia rytmu i świadomości ciała,
- poznanie wyglądu i nazw wiosennych kwiatów, poszerzenie wiedzy na temat pomagania owadom, zapoznanie z wyglądem i nazwami mieszkańców łąki,
- kształtowanie umiejętności określania odległości za pomocą określeń bliżej, dalej, ćwiczenie prawidłowego posługiwania się pojęciami wysoko, nisko, doskonalenie motoryki małej, zdobywanie wiadomości na temat życia pszczół,
- poznawanie zadań służb ratunkowych, zapoznanie się z hasłem ewakuacja i omówienie zasad zachowania się podczas ewakuacji, budowanie zaufania do innych, doskonalenie współdziałania w grupie,
- poznanie specyfiki pracy policji, poszerzenie i utrwalenie wiadomości na temat pracy strażaka, nauka rozpoznawania sytuacji, w których wzywa się pogotowie, ćwiczenie umiejętności wzywania pomocy, kształtowanie umiejętności zachowania się w czasie choroby i korzystania z apteczki, budzenie wrażliwości muzycznej,
- utrwalanie znajomości numerów alarmowych i sytuacji, w których ich użycie jest niezbędne,
- poznanie różnych typów budynków, kształtowanie umiejętności klasyfikowania domów ze względu na pełnioną funkcję, budowniczych, rozwijanie sprawności ruchowej, ćwiczenie zdolności wypowiadania się całym zdaniem,
- poznanie rodzajów domów i zawodów osób zajmujących się budowaniem,
- poznanie nazw domów budowanych przez zwierzęta, doskonalenie umiejętności matematycznych: klasyfikowania, przeliczania, rozróżniania figur geometrycznych, rozwijanie zasobu słownictwa,
„Wiosenny krakowiak”
sł. i muz. Adrianna Furmanik-Celejewska
1. Na zielonej łące skaczą dwa zające.
Żabki im wtórują, głośno przytupują.
Ref.: Dwa zające wokół krzaczka
tańczą sobie krakowiaczka.
Pięta, palec, palec, pięta,
tańczy żabka uśmiechnięta.
2. Słychać śpiew kukułki,
bzyczą żółte pszczółki.
Wietrzyk im wtóruje,
cicho podmuchuje.
Ref.: Ku, ku, bzyk, bzyk, wokół krzaczka
grają dzisiaj krakowiaczka.
Obrót w lewo, obrót w prawo,
psotny wietrzyk tańczy żwawo.
3. Tańczą dwa motylki
i nie tracą chwilki.
Bociek im wtóruje,
pięknie dziś tańcuje.
Ref.: Dwa motyle wokół krzaczka,
tańczą sobie krakowiaczka.
Skacze bociek wąską dróżką,
raźno przytupuje nóżką.
„Maria, Maria, Maria o poranku”
1. Maria, Maria, Maria o poranku, Maria i w południe,
Maria, Maria, Maria, gdy zapada zmrok.
2. Kochaj Ją, kochaj Ją, kochaj o poranku, kochaj i w południe,
Kochaj Ją, Kochaj Ją, kochaj gdy zapada zmrok.
3. Śpiewaj Jej...
4. Wędruj z Nią...
5. Módl się z Nią....
6. Dziękuj Jej ....
7. Ufaj Jej...
„Kosz na śmieci”
Dorota Gellner
Raz widziały w parku dzieci,
co wyprawiał kosz na śmieci.
Pod czerwone wziął się boki,
i urządzał dzikie skoki.
Przez parkowe pędził dróżki,
rozrzucając szkła i puszki.
I przemykał alejkami,
z papierami za uszami.
Tu coś zgubił, tam coś rzucił,
wreszcie w krzakach się przewrócił.
Zawołały w końcu dzieci:
– Kosz na śmieci? I tak śmieci?!
Kosz zza krzaka nos wystawił,
śmietnikowy strój poprawił,
spod śmieciowej zerknął grzywki.
– Chciałem, trochę mieć rozrywki.
Od lat w jednym miejscu stałem…
Nikt z nas nie jest ideałem!