
Dzień w przedszkolu
Serdeczne powitanie
- zabawy według zainteresowań,
- praca z zespołem dzieci lub indywidualna o charakterze wychowawczym, obserwacyjnym i stymulująco – kompensującym,
- zabawy i ćwiczenia logopedyczne,
- zabawy ze śpiewem, zabawy integracyjne
- ćwiczenia poranne;
- przygotowanie do śniadania,
- modlitwa;
Serdeczne powitanie
Śniadanie
- czynności samoobsługowe;
- doskonalenie umiejętności samodzielnego i estetycznego;
- spożywania posiłku.
Śniadanie
Aktywność przedpołudniowa
- odkrywanie piękna duchowego i materialnego w sobie i otaczającym świecie;
- zintegrowana działalność edukacyjna w oparciu o podstawę programową, j.angielski, katecheza;
- zabawy ruchowe, zajęcia i zabawy w ogrodzie przedszkolnym;
- zajęcia i zabawy podejmowane z inicjatywy dzieci, zabawy, gry sportowe oraz ćwiczenia kształtujące postawę dziecka;
- spacery i wycieczki;
- zajęcia w ramach udzielanej pomocy psychologiczno – pedagogicznej (zajęcia z logopedą, pedagogiem specjalnym, psychologiem);
- spotkanie z biblią;
- przygotowanie do obiadu;
- wspólna modlitwa.
Aktywność przedpołudniowa
Obiad
Obiad
Odpoczynek poobiedni
- odpoczynek – przy muzyce, bajkach, baśniach i opowiadaniach;
- ćwiczenia utrwalające wiadomości z zajęć edukacyjnych;
- zajęcia dodatkowe;
- zabawy podejmowane z inicjatywy dzieci, zabawy w kącikach zainteresowań, zabawy tematyczne, zabawy w ogrodzie przedszkolnym, zabawy i gry dydaktyczne, stolikowe, ćwiczenia gramatyczne, słownikowe;
- praca indywidualna, zabawy dowolne według zainteresowań, zajęcia w małych zespołach;
- omówienie z dziećmi wydarzeń dnia;
- przygotowanie do podwieczorku;
Odpoczynek poobiedni
Podwieczorek
Podwieczorek
Popołudnie w przedszkolu
- zajęcia i zabawy dowolne;
- praca indywidualna z dziećmi;
- troska o ład i porządek w otoczeniu;
- gry dydaktyczne, zabawy ruchowe, plastyczno – techniczne, tematyczne, pobyt na świeżym powietrzu;
- zajęcia o charakterze wychowawczym;
- prace porządkowe
- powrót do domu
Popołudnie w przedszkolu
WŁAŚCIWĄ ORGANIZACJĘ PROCESU WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNEGO
Przedszkole posiada:
- Opracowany Program autorski „Przedszkolak w świecie piękna”
- Program adaptacyjny
Działania edukacyjne prowadzone są w czterech oddziałach przedszkolnych obejmujących grupę dzieci 3, 4, 5, 6 – letnich.
WYPRACOWANY ZE ŚRODOWISKIEM
Współpraca z rodzicami ma na celu integrację systemu wychowania w rodzinie i w przedszkolu, pogłębia pozytywne relacje między rodziną a przedszkolem, ukazuje rodzinom wzór życia rodzinnego poprzez wskazywanie zasad oraz wartości życia zgodnego z Ewangelią.
Przedszkole prowadzi:
- FORMACJĘ RELIGIJNĄ RODZIN: comiesięczne Msze Św. rekolekcje i skupienia dla rodziców, pielgrzymki, biblioteka książek religijnych, słuchanie Słowa Bożego: „Kilka słów
o Słowie”, wspólne przeżywanie wydarzeń roku liturgicznego /Spotkania Opłatkowe, Jasełka, Spotkania przy Wielkanocnym stole/ - WSPÓŁPRACĘ WYCHOWAWCZĄ Z RODZICAMI DZIECI: szkolenia dotyczące zagadnień pedagogicznych i psychologicznych, książki z Biblioteczki przedszkolnej,
- INTEGRACJĘ RODZICÓW W PRZEDSZKOLU: Festyny Rodzinne, świętowanie Dnia Rodziny, Dnia Babci i Dziadka, spotkania indywidualne i grupowe z rodzicami,
- WSPÓŁPRACĘ Z RODZICAMI NA RZECZ PRZEDSZKOLA: udział rodziców w uroczystościach przedszkolnych, w czynnościach porządkowych, pomoc przy organizacji uroczystości przedszkolnych.
Przedszkole prowadzi:
- WSPÓŁPRACĘ ZE ŚRODOWISKIEM LOKALNYM: spotkania integracyjne z innymi placówkami oświatowymi / Przedszkola i Szkoły Katolickie, Poradnia psychologiczno – pedagogiczna/, spotkania z dziećmi niepełnosprawnymi, seniorami, udział w konkursach i imprezach kulturalnych: teatr, filharmonia, muzeum, kino, wycieczki bliższe i dalsze
- WSPÓLPRACĘ Z INSTYTUCJAMI KOŚCIELNYMI.

Nauczyciele posiadają:
Nauczyciele posiadają:
Nauczyciele posiadają:
- Wymagane kwalifikacje zawodowe
- Świadomość koncepcji pracy przedszkola
- Umiejętność dzielenia się ze sobą doświadczeniem zawodowym
- Poszukujący i otwarty styl pracy
- Potrzebę podnoszenia poziomu swoich kwalifikacji i kompetencji w różnych formach doskonalenia
- Styl pracy o charakterze twórczym i nowatorskim
- Umiejętność współpracy
- Przekonanie o konieczności aktywnego uczestniczenia w życiu przedszkola
- Umiejętność projektowania sytuacji edukacyjnych, które pozwalają im odkrywać i rozwijać możliwości każdego dziecka, oraz wspomagać jego indywidualny rozwój, kreatywność i samodzielność

Baza przedszkola dostosowana do realizacji zadań programowych
Baza przedszkola dostosowana do realizacji zadań programowych
Baza przedszkola dostosowana do realizacji zadań programowych
Przedszkole posiada:
- Budynek z urządzeniami, sprzętem zapewniający poczucie bezpieczeństwa.
- Pomieszczenia wyróżniające się funkcjonalnością, czystością i estetyką.
- Powiększony i dostosowany do potrzeb dzieci ogród z placem zabaw wyposażonym w nowoczesne urządzenia terenowe.
- Sale do zabaw i zajęć edukacyjnych wyposażone w sprzęt, zabawki, pomoce dydaktyczne umożliwiające realizację celów wychowawczo – dydaktycznych.
- Dużą ilość zieleni w pomieszczeniach i wokół niego.
- Salę rytmiczną.
- Magazyn pomocy dydaktycznych.
- Urządzenia audiowizualne: telewizory, magnetofony, rzutniki, prezenter, monitory multimedialne,

Dostosowanie programu i działań edukacyjnych do indywidualnego rozwoju dziecka
Dostosowanie programu i działań edukacyjnych do indywidualnego rozwoju dziecka
Dostosowanie programu i działań edukacyjnych do indywidualnego rozwoju dziecka
Przedszkole:
- Realizuje swoje zadania opiekuńcze, wychowawcze i dydaktyczne w oparciu o podstawę programową, oraz program uwzględniający potrzeby i możliwości rozwojowe wychowanków.
- Prowadzi systematyczną obserwację rozwoju dziecka.
- Diagnozuje dzieci za pomocą odpowiednich narzędzi diagnostycznych
- Informuje na bieżąco o postępach dziecka.
- Pomaga rodzinom w rozpoznawaniu możliwości rozwojowych dziecka i podjęciu wczesnej interwencji specjalistycznej.
- Uzgadnia wspólnie z rodzicami kierunki i zakres pracy wychowawczej z dzieckiem.
- Udziela pomocy psychologiczno – pedagogicznej. Zatrudnia pedagoga specjalnego, psychologa oraz logopedę.
- Organizuje zajęcia dodatkowe: rytmikę, zajęcia i koncerty z cyklu „Klasyka dla Smyka”, Akademię Małego Naukowca, warsztaty teatralne, gimnastykę z elementami akrobatyki i gimnastyki korekcyjnej, zajęcia szachowe, Robotykę.

Tworzenie dobrego klimatu i troskę o kulturę
Tworzenie dobrego klimatu i troskę o kulturę
Tworzenie dobrego klimatu i troskę o kulturę
Pracownicy przedszkola:
- Tworzą pozytywną atmosferę wpływającą korzystnie na kreowanie środowiska wychowawczo – dydaktycznego placówki.
- Utrzymują przyjazne relacje z rodzinami dzieci.
- Odznaczają się wysokim poziomem kultury osobistej.
- Świadczą swoją postawą o wartościach chrześcijańskich.
WYKWALIFIKOWANA KADRA PRZEDSZKOLNA
„STOKROTKI”
p. Justyna Kusa
p. Magdalena Ciuk
p. Agnieszka Koncewicz
„PSZCZÓŁKI”
s. Helena Słabiak
p. Jessica Swoboda
„SZAFIRKI”
s. Bogna Kostrzewa
p. Katarzyna Kusa
„MOTYLKI”
s. Edyta Nieznańska
p. Marta Florek
katecheza: s . Andrea Szeklicka
j. angielski: p. Aneta Krasińska – Ptasik
logopeda: p. Edyta Żukowska
psycholog: p. Barbara Kropisz
pedagog specjalny: p. Dominika Witecka
rytmika: p. Ania Błoch
Gimnastyka z elementami akrobatyki i gimnastyki korekcyjnej: p. Katarzyna Reczulska
szachy: p. Adam Pfranger
robotyka: Firma Bricks 4 Kidz
Klasyka dla smyka: – Klub Geniusz
warsztaty teatralne p. Bartosz Kopeć
Akademia Małego Naukowca p. Renata Bartlewska
Dyrektor s. Gabriela Spyra
Oferta zajęć dodatkowych
Oprócz zajęć wynikających z realizowanej Podstawy Programowej i realizowanych Programów Wychowania przedszkolnego (w tym katecheza i j. angielski) organizowane są zajęcia rozwijające talenty dzieci w różnych obszarach. W naszym przedszkolu organizowane są następujące zajęcia dodatkowe:
- Rytmika z tańcem
- Klasyka dla Smyka
- Gimnastyka z elementami akrobatyki i gimnastyki korekcyjnej
- Akademia Małego Naukowca
- Szachy
- Robotyka
- Warsztaty teatralne

Absolwent naszego przedszkola
- Ufa Bogu i wie, że jest Jego ukochanym dzieckiem oraz wartościowym człowiekiem.
- Kocha swoją rodzinę i pragnie, aby była podobna do Najświętszej Rodziny z Nazaretu.
- Pielęgnuje wartości takie jak: dobro, prawda, uczciwość, pracowitość, obowiązkowość.
- Ma poczucie przynależności narodowej i regionalnej, zna i szanuje swoją ojczyznę, poznaje jej historię, kulturę i tradycje.
- Dostrzega piękno w otaczającym świecie, tworzy je poprzez swoje zachowania i działania artystyczne.
- Troszczy się o zdrowie i sprawność fizyczną.
- Jest otwarty na pogłębianie wiedzy o Bogu, świecie, ludziach i sobie samym.
- Wchodzi w relacje i współdziała z innymi.
- Jest gotowy do podjęcia nauki w szkole.
Dziennik elektroniczny
Historia
W 1875 roku Franciszka Siedliska założyła w Rzymie Zgromadzenie Sióstr Najświętszej Rodziny z Nazaretu. Trosce o rodzinę nadała wymiar apostolstwa utworzonej przez siebie wspólnoty zakonnej. Apostolstwo wśród rodzin wypływa z charyzmatu nazaretańskiego, a sama Założycielka przez wielu nazywana jest APOSTOŁKĄ Ogniska Rodzinnego.
Pierwsza wspólnota nazaretanek w Częstochowie, a zarazem na ziemiach polskich podległych władzom carskiej Rosji, zamieszkała w 1902r. przy dzisiejszej ul. 7 Kamienic 23, w budynku stanowiącym własność rodziny Waśkiewiczów – ks. prałata Piotra Waśkiewicza i jego dwóch sióstr, które w Rzymie wstąpiły do Zgromadzenia Sióstr.
Siostry ukrywając przed rosyjskim zaborcą swoją tożsamość zakonną, podjęły różnoraką pracę na rzecz społeczeństwa, także (a może przede wszystkim) wśród ubogich i chorych. W 1905r. założyły w domu pracownię robót kościelnych i szycia, prowadząc równocześnie pracę oświatowo-wychowawczą wśród przyjętych do pracowni dziewcząt.
W roku 1938 Przełożoną tego domu została M.M. Józefa Waśkiewicz, osoba pełna troski o biedne dzieci i ich wychowanie. Główną jej myślą było założenie w tym domu „ochronki dziennej”, by ułatwić wychowanie dzieci tym matkom, które zmuszone były pracować poza domem.
Ks. prałat Piotr Waśkiewicz – brat Matki M. Józefy, wczuł się w jej myśli i odstąpił część domu na założenie „Ochronki Dziennej”, którą poświęcił w dniu 03. 10. 1938r. Szybko w ochronce zabrakło miejsca, (przyjęto 35 dzieci), a ludność miasta była niezmiernie wdzięczna za opiekę nad dziećmi. Korzystały one nie tylko z opieki wychowawczej, ale i dożywiania, pod czujnym okiem S. Teresilli (Jadwigi Palusińskiej) pierwszej kierowniczki przedszkola – aż do 1953r..
1 września 1939r wybuchła wojna. Nastały bardzo ciężkie czasy. Utrudniło to ogromnie rozwój pracy społecznej, a jednak mimo wszystko, z Bożą pomocą, ochronka była czynna przez całą wojnę. W 1944r Siostry wysiedlono z domu. Pozostało tylko kilka Sióstr, które pracowały w ochronce i czuwały nad domem.
W roku 1946 wszystkie ochronki zakonne oddano pod opiekę Związku Diecezjalnego Caritas w Częstochowie. Odtąd nasza ochronka przekształciła się i nazwano ją „Przedszkole Caritas nr 4”. „Mogłyśmy wtedy dożywiać 75 dzieci, zostających w tragicznych warunkach” (ze wspomnień S. Teresilli Palusińskiej).
W obliczu zmian które nastąpiły w początkach 1950r. (likwidacja kościelnego Caritas) nadeszła decyzja tzw. Zarządu Przymusowego Związku Caritas Diecezji Częstochowskiej, dotycząca przejęcia przezeń przedszkola, opierająca się na zarządzeniu Min. Pracy i Opieki Społecznej, Oświaty i Administracji z 23 I 1950r., a także na protokole komisji wspólnej Rządu i Episkopatu z 14 IV 1950r. Wspomniane dokumenty traktowały o przejęciu przez „państwowy” Caritas własności poprzedniego. W związku z tym przełożona domu (S. Alfonsa Sawicka) przedstawiła Zarządowi Przymusowemu wyjaśnienie, iż przedszkole pozostaje nadal własnością Zgromadzenia i tego faktu nie zmieniło przekazanie nadzoru nad dziełem Związkowi Caritas w 1946r. Jednocześnie, z chwilą rozwiązania kościelnej organizacji, nowy Caritas stracił podstawy do ingerencji w ściśle kościelną instytucję, nie będącą de facto własnością dawnego związku. Próby obrony statusu prawnego przedszkola nie powiodły się i od 1950r. egzystowało ono jako Przedszkole Caritas nr 4, przy zachowaniu dotychczasowych etatów kierowniczych i wychowawczych dla Sióstr.
W latach 1953 – 1955 funkcję kierowniczki przedszkola pełniła S. Regina (Stanisława Golmento), a w latach 1955 – 1961 S. Pia (Irena Cuprych).
Sytuacja ta trwała do sierpnia 1961r., kiedy decyzją lokalnych władz oświatowych przestały istnieć dwa częstochowskie przedszkola prowadzone przez Zgromadzenie. 30 sierpnia 1961r stawiła się komisja, by przejąć dzieło wraz z budynkiem, zrywając równocześnie wcześniejsze umowy użyczenia zawarte przez Zgromadzenie z „Caritasem”. Władze Oświatowe rozpoczęły prowadzenie tego przedszkola, wtedy już z nr 39.
W 1990r. Siostry odzyskały budynek, a otrzymawszy zezwolenie MEN, na nowo podjęły prowadzenie przedszkola. Dyrektorką przedszkola została wówczas S. Kinga Kucharzyk. W roku 1991 jej obowiązki przejęła S. Regina Kasza. Pełniła tę funkcję do roku 2004, kiedy to przekazała stanowisko dyrektora s. Magdalenie Będkowskiej, a następnie S. Beatrycze Żmuda. Wszystkie pomieszczenia wymagały jednak poważnych remontów. Pomimo skromnych warunków zainteresowanie rodziców i chęć umieszczenia dziecka w naszej placówce ciągle wzrastało. Zgromadzenie podjęło więc decyzję o budowie nowego budynku, którą z pomocą wielu dobrych osób udało się zakończyć w 2006r. Nowy rok szkolny mogło rozpocząć już 75 dzieci.
Uroczystego poświęcenia i nadania przedszkolu imienia Świętej Rodziny dokonał 18 listopada 2006r ks. biskup Antoni Długosz.