Założenia wychowawczo-dydaktyczne na miesiąc grudzień:
- poznanie zawodu listonosza, rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat, rozwijanie tężyzny fizycznej,
- poznanie funkcji i wyglądu różnych telefonów (starych i współczesnych), rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat, rozwijanie sprawności manualnej,
- utrwalanie pojęć duży i mały, rozwijanie umiejętności różnicowania przedmiotów ze względu na wielkość, rozwijanie słuchu fonematycznego, doskonalenie umiejętności przeliczania,
- poznanie budowy piosenki, zapoznanie z instrumentem dętym – trąbką oraz symbolem Poczty Polskiej, poznanie tradycji związanych z mikołajkami, wzmacnianie poczucia własnej wartości,
- poznanie sposobów ochrony przed zimnem, rozwijanie umiejętności rozpoznawania części odzieży i podawania ich nazw, poznanie cech zimowego krajobrazu, poznanie figury geometrycznej – trójkąta, utrwalanie pojęć: duży, mały, rozwijanie drobnej motoryki i wrażliwości dźwiękowej, poznanie wybranych utworów muzyki klasycznej, uwrażliwianie na piękno muzyki klasycznej
- poznanie właściwości śniegu i lodu,
- poznanie wybranych tradycji związanych ze świętami Bożego Narodzenia, rozwijanie mowy komunikatywnej i logicznego myślenia, wdrażanie do niesienia pomocy smutnym, samotnym i pokrzywdzonym
- poznanie potraw charakterystycznych dla wieczerzy wigilijnej, doskonalenie umiejętności klasyfikacji, rozwijanie umiejętności odwzorowywania, doskonalenie liczenia w zakresie 0–6, budzenie zainteresowania tradycjami bożonarodzeniowymi i chęci ich kultywowania
- poznanie piosenki z repertuaru dziecięcego o tematyce związanej ze świętami, rozwijanie poczucia rytmu,
- poznanie wyglądu różnych ozdób choinkowych,
- utrwalenie znajomości wybranych tradycji związanych ze świętami Bożego Narodzenia, rozwijanie umiejętności słuchania ze zrozumieniem, rozwijanie tężyzny fizycznej, zachęcanie do bycia życzliwym
- poznanie postaci Świętego Mikołaja, doskonalenie umiejętności dokonywania analizy słuchowej,
- utrwalenie znajomości nazw figur geometrycznych: trójkąt, koło, kwadrat,
- poznanie historii związanych z Bożym Narodzeniem i wybranej kolędy, rozwijanie umiejętności wokalnych i językowych,
- rozwijanie motoryki małej i wyobraźni przestrzennej, ukazywanie wartości własnoręcznie przygotowanego upominku
„Choineczka” sł. i muz. Joanna Bernat
Na gałązkach choineczki
powiesimy cukiereczki
kolorowych bombek kilka
złotą gwiazdkę i motyl
A po chwili moi mili
wszyscy będą się cieszyli
błysną lampki kolorowe
no i drzewko już gotowe.
„Pójdźmy wszyscy do stajenki” sł. i muz. Tradycyjne
- Pójdźmy wszyscy do stajenki,
do Jezusa i panienki.
Powitajmy maleńkiego
i Maryję matkę jego.
- Witaj Jezu ukochany,
od patriarchów czekany.
Od proroków ogłoszony,
od narodów upragniony.
- Witaj Dziecineczko w żłobie,
wyznajemy Boga w Tobie.
Coś się narodził tej nocy,
byś nas wyrwał z czarta mocy.
„Spotkanie z choinką” B. Lewandowska
Wczoraj rosłaś na polanie,
dzisiaj przyszłaś na do nas.
Jakie miłe to spotkanie,
choinką zielona!
Jeszcze między gałązkami
został świergot ptaków…
Teraz my ci zaśpiewamy,
słuchaj przedszkolaków!
Powiesimy świecidełka
i wydmuszki z jajek,
żebyś była taka piękna,
jak królewna z bajek.
„Gdy adwentowy wieczór nadchodzi”
- Gdy adwentowy wieczór ranek nadchodzi posłuchaj słychać krok
Para wędrowców do nas przychodzi
Poprzez zimowy zmrok
Ref. Od drzwi do drzwi stuka puka i schronienia szuka
Czy wiesz kto przyszedł tu
Ptwórz otwórz otwórz Mu
- Święta Panienko stojąca w progu
W chłodny wieczorny czas
Przychodzisz tu betlejemską drogą
I pytasz „Przyjmiesz nas"