Cele dydaktyczno-wychowawcze – listopad:
- wprowadzenie pojęć: miłość do ojczyzny, pomysłowość;
- poznawanie, rozumienie i przestrzeganie zasad i norm społecznych obowiązujących w grupie – stosowanie zwrotów grzecznościowych, rozwiązywanie konfliktów, właściwe zachowanie się w trudnych sytuacjach, kulturalne mówienie o swoich potrzebach, spokojne oczekiwanie na swoją kolej, podejmowanie trudnych decyzji służących dobru, przeciwstawianie się złu;
- nawiązywanie właściwych relacji rówieśniczych w zabawie i sytuacjach codziennych- przezwyciężanie nieśmiałości, rozwijanie asertywności;
- poznanie wspierającej roli słów i rozmowy;
- kształtowanie orientacji w schemacie ciała w odniesieniu do siebie i innych osób;
- posługiwanie się pojęciami określającymi kierunki i relacje w przestrzeni, kierunki wyznaczane od osi ciała – prawa, lewa, w prawo w lewo, nad, pod przed, za, między, obok, w;
- kształtowanie umiejętności liczenia, poznanie liczb 1, 2, 3; operowanie liczebnikami porządkowymi;
- kształtowanie umiejętności ustawiania według wielkości, wysokości;
- kształtowanie umiejętności poruszania się w przestrzeni podczas zabawa ruchowych, tańca itp.;
- rozwijanie słownika dziecka w zabawach słowotwórczych;
- rozwijanie umiejętności budowania zdań poprawnych gramatycznie;
- rozwijanie percepcji wzrokowej poprzez porównywanie, różnicowanie i zapamiętywanie liter i wyrazów (czytanie globalne);
- rozwijanie percepcji słuchowej poprzez zabawy z wykorzystaniem zagadek słuchowych (rozpoznawanie i różnicowanie dźwięków, wysłuchiwanie słowa w słowie), odpowiadanie na pytania dotyczące wysłuchanych tekstów literackich, dokonywanie analizy i syntezy zdania i wyrazu (analiza i synteza głoskowa i sylabowa), różnicowanie głosek o, a, m, l, i, t, d, e, u, wyróżnianie wskazanej głoski w zależności od miejsca w wyrazie;
- zachęcanie do słuchania i stosowania słów, zwrotów, piosenek w j. angielskim;
- rozwijanie pamięci słuchowej poprzez naukę piosenek tekstów powitanek i krótkich rymowanek;
- rozwijanie koordynacji ruchowo- słuchowo- wzrokowej podczas zabaw metodą Dobrego Startu;
- kształcenie sprawności manualnej i kreatywności oraz inwencji twórczej dzieci podczas zabaw plastycznych, konstrukcyjno- plastycznych z wykorzystaniem różnorodnych materiałów;
- kształtowanie myślenia logicznego w zabawach wymagających kodowania i dekodowania informacji.
Kącik Dobrego Startu
„Góry Tatry”
sł. i muz. Maria Zofia Tomaszewska
Podnoszę głowę wysoko, //
By ujrzeć Giewontu szczyt. Hej! //
Ta góra mi przypomina //
Rycerza, który tu śpi. Ciii! //
Ref.: Czy burza jest, czy wieje wiatr. //
Podziwiam te szczyty Tatr. Hej! //
„Kałuża”
sł. i muz. Maria Zofia Tomaszewska
Przed domem kałuża,
okrągła, nieduża. //
Gdy kijek mam w ręce,
po wodzie nim kręcę. //
Po chwili, tak bywa,
obraz się rozmywa. //
Rysunek na wodzie
dziś mi nie wychodzi. //
Choć deszcz był nieduży,
nie brak tu kałuży. //
Wciąż kijkiem wywijam,
gdy kolejne mijam. //
Piosenki
,,Polska – mój dom”
sł. Urszula Kamińska, muz. Agnieszka Widlarz
Właśnie tutaj jest twoja ulica,
mama, dom, przedszkole oraz pies.
Miasto, wioska, kolega, dzielnica,
a to wszystko to Polska jest!
Ref.: Bo tu twoja mieszka rodzina
od Bałtyku po szczyty Tatr.
Tu jest Polska, ojczysta kraina.
Biały orzeł jej strzeże od lat!
Morze, góry, jeziora i lasy,
pola zbóż kołysze lekki wiatr.
Zwiedzaj Polskę, wyruszaj na trasy.
I jej legend poznawaj świat.
Ref.: Bo tu twoja mieszka rodzina… (x2)
Polska, Polska! – kibicuj z innymi,
wtedy gdy drużyna twoja gra.
potem w stroju biało-czerwonym
wspólnie z nimi odśpiewaj hymn!
Ref.: Bo tu twoja mieszka rodzina… (x2)
,,Moje pomysły w deszczu”
sł. Urszula Piotrowska, muz. Dariusz Kabaciński
Deszcz za oknem kap, kap, kap,
a ja myślę sobie tak:
– Nie znam nudy, nie, nie, nie,
bo ciekawi wszystko mnie.
Ref.: I już skarby, hop, hop z półek,
i z szuflady na podłogę.
Hej, hej, hej! To moje zbiory –
poustawiać znów je mogę.
Szklane kulki i maskotki,
i figurki różnych stworzeń,
i książeczki o zwierzętach.
Chcesz mieć zbiory? Każdy może!
Krople w szyby bam, bam, bam,
więc pomysły nowe mam
na zabawę, tralala,
a wy róbcie to, co ja.
Ref.: Przebieranki, gry planszowe,
teatrzyki oraz bale
i konkursy dla rodziny,
żeby czuła się wspaniale.
Potem mamie lub też tacie
wskoczyć grzecznie na kolana
i jesienne czytać bajki
albo słuchać deszczu grania.